torsdag 6 januari 2011

Felix...

Jag brukar inte skriva så mycket om min träning med Felix men idag ska jag göra det :) Jag har en otroligt smart och klok aussie. Han bär runt alla de saker för att tjäna ihop till en godisbit. Den som inte känner till rasen ska veta att vägen till lydnad m.m. på Felix går genom magen.

Vi kan sitta på ovanvåningen när han dyker upp med våra skor + alla andra skor han hittar och när han inte får godis kommer han med bilnycklarna, vantarna, tändare, cigg, fjärrkontroller you name it!!! Allt han hittar.

Han är otroligt förar känslig det räcker att jag hostar till för att han ska komma som ett skott. För tillfället tränar vi att hålla fast apportbocken, den vill han gärna släppa. Jag kan släppa honom helt fritt i skogen även om det är mörkt det räcker med en liten vissling så kommer han. Igår fick han för första gången upp en kanin OCH det innebar det slutgiltiga testet. Han drog som en avlöning och jag lät honom springa. Efter någon minut visslade jag på honom och han kom som ett skott!!!!!!! Gissa om jag var en lycklig matte.

När Willie fick upp en kanin såg man bara rövhålet på honom och hoppades att han kom tillbaka efter en halvtimme eller när han inte orkade springa mer hi hi............

Den här grundlydnaden har jag lagt ner all tid på. Det är en grund som jag ska ha i min fortsatta träning med honom. Att ha en hund som inte kommer när man kallar är så jävla tråkigt :( det suger för mycket negativ energi.
Jag gillar inte att man lär in 100 saker samtidigt på en så ung hund utan det är bättre att träna en sak och få det att sitta. Sen kan man gå på nästa. Många är överambitiösa i sin träning och jag tror benhårt på att bakslaget kommer förr eller senare och då är det inte lika kul att börja om från början.

Man måste inte kunna ha lydnadsklass 1 och 2 färdigt innan hunden blivit 1år! förhoppningsvis ska Felix vara med i många år så vem fan har bråttom? Felix kan hela lydnad 1 men det har vi lekt in, inte harvat på en apellplan för att visa andra hur hur "duktiga" vi är. Sånt skiter jag i!

Nu har jag och Alex lagt upp en plan till våren för våra hundar och sen ska vi piska skiten ur dom andra ha,ha.......var så säkra!!

Han har blivit besatt av solkatter!!! inte bra :(



Akta dig kattafan jag får inte plats!!

4 kommentarer:

  1. Finaste Felix <3 och bästa Janet <3

    SvaraRadera
  2. Haha Ja du Janet, tror Felix och hans bror är väldans lika...undra vad som händer när de 2 får träffas, de kanske plockar ihop allt vi äger och har och har apporteringstävling =)

    Det är rätt, träna där ingen ser Er sen... kammar ni hem alla vinster - *hehe*

    Må gott nere i södra Svedala!
    Det är kul att läsa om syskonen - Keep it up!

    SvaraRadera
  3. Monne Monsun1/07/2011

    Va härligt att han kommer när du kallar. Helt rätt!! Det är ju skit samma om han kan en massa annat, men skiter i om du kallar in honom.
    Tycker det ser mysigt ut med kis o hund i samma korg. Puss till dom

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig! Livet med en hund i träning innebär inte att vara först och bäst med allt. Hundarna måste få vara valp och unghundar utan att ställas inför en massa krav också. En hund mår självklart bra av att arbeta, men det måste finnas några gränser oxå. Du gör helt rätt i att ta lite i sänder, för som du skrev ska han vara med i hur många år som helst. Vi kommer igen sen och han kommer bli kanon!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar! Det gör mig så glad!
Your comments make me happy