söndag 31 oktober 2010

Vallnings helg

På lördagsmorgonen gav vi oss iväg Alex och Jag för att prova att valla med Felix. En upplevelse ska jag lova :)
När man ser hundar valla får så tror man att det är väl ingen konst.. hunden är ju en vallhund. Idag vet jag att inget kan vara mer fel. Jisses vilket jobb.
Att få en hund att "jaga" får är ingen konst då jaktinstinkten finns hos de flesta hundar men att valla krävs mycket mer och att hunden "tänker"!!!
Det är så jävla svårt så det finns inte. När man står utanför och tittar så har man allt klart för sig då är det inga svårigheter alls men när man kommer in i hagen med får, hund och pinne så förstår man hur hur fel man har.

Man måste ha en plan hur och vart man ska fösa fåren och när man har det och börjar kalla på hunden DÅ spricker hela planen ha,ha,.........Det är får överallt, var är hunden? vilket jävla håll är höger för hunden? hunden får inte springa bakom mig hmmm.......ut med pinnen men var fan ska jag ha den höger eller vänster?
Så springer både hund och får i en ring runt mig....och jag vill börja böla. Vilken cirkus men det var rätt kul att prova men som sagt svårt.













                                                                     Camilla och Trolla (Felix mamma)
                                                   

                                                                   Frida och Addox


                                                                  Charlotte och Pixie (Felix syrra)


                                                                           Paula och Storm

4 kommentarer:

  1. Åhh Va kul att få se bilder och höra lite hur ni haft det nere i "södradelenavlandet".

    Hoppas ni haft en go helg

    Kram fr avundsjuk matte och brorsan Eazy

    SvaraRadera
  2. Åh så kul det vara att ses igen och han blir bara snyggare och snyggare och trevligare och ännu trevligare och tillråga på allt så var både han och Du jätteduktiga!!
    Bidde det nåra små pissungar? Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vilka minnen jag kommer ha ifrån den helgen. Jag längtar redan till nästa gång (om det blir någon). ;)

    SvaraRadera
  4. Helena Johansson11/11/2010

    Han är jättefin.
    en slickar han sig inte om nosen lite väl mycket.....; D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar! Det gör mig så glad!
Your comments make me happy